mandag 2. mai 2016

ETTER DEG av Jojo Moyes

Endelig fikk jeg kloa i oppfølgeren til "Et helt halvt år". Nå følger vi Lou i sorgen etter at Will valgte å ende livet sitt, så alt for ung. Og Lou innser at Will har betydd så ufattelig mye mer for henne enn det hun trodde. Hun er et vrak.
Da Will døde fikk hun et brev, der han sendte henne på reise rundt i Europa, for at hun skulle oppleve og leve slik som han ønsket å gjøre. Dette var en flukt for henne, en flukt for å komme bort fra alt som har skjedd, og en flukt fra å komme seg videre i livet. 
Hun ender opp i London der hun kjøper en leilighet for pengene fra Will. Hun jobber på en pub på flyplassen, der hun må gå kledd som en grønn, horete alv i et bittelite grønt skjørt av lurex. 
På takterrassen en kveld, med godt selskap i en flaske vin, faller hun ned stigen, og ender opp med knust hofte. 

Hun flytter da hjem, og for å overbevise foreldrene om at hun ikke er suicidal begynner hun i en sorggruppe. Og sent en natt dundrer det på døren i London. Og der står datteren til Will, datteren på 16 år, datteren ingen visste om, datteren som så fortvilt trenger en familie som kan ta vare på henne når hennes egen mor har gitt henne opp. 
Lou ser på denne jenta som hennes ansvar, og hennes jobb for å gjøre Will stolt. Men hva skjer da når dette stopper livet hennes helt opp? Og hva vil besteforeldrene, Wills foreldre, tenke om det nye barnebarnet? 

Det at Lou plutselig er "forelder" for en 16 år gammel jente, som er helt på kjøret, gjør ikke at sorgprosessen går verken bedre eller raskere. Lou tviholder på minnene og kjærligheten til Will, og tørr ikke la livet gå videre i frykt for at alt det skal bli borte, frykten for at hun skal glemme Will så snart hun treffer en ny mann. Alt dette tar lang tid å forstå, men med god hjelp fra Sam, ambulansemannen som reddet henne, klarer hun kanskje å innse at Will alltid kommer til å være en del av henne. Og kanskje Sam til og med klarer å overbevise henne om å bli kvitt det gyselige grønne lurexskjørtet..?

Forgjengeren til "Etter deg" rørte meg veldig, og jeg har tenkt mye på den i ettertid. Derfor tror jeg nok at jeg har lagd en "oppfølger" selv. Med andre ord var forventningene store til denne boken. Jeg vil ikke si at den skuffet meg, men den var veldig annerledes i forhold til hva jeg forventet. Boken har mye av det en bok skal inneholde: spenning, vendepunkt og en lykkelig slutt. Kanskje jeg egentlig bare håpet på at Will skulle komme tilbake, og fortelle at alt bare var en spøk..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar