onsdag 22. juni 2016

DEN GJENFØDTE MORDEREN av A. J. Kazinski

Niels Bentzon er gisselforhandler i politiet i København; altså, når det har snørt seg sammen i hodet på stressa familiefedre, og de holder kona og de tre barna som gisler, og truer med å drepe dem alle sammen før de begår selvmord. Det er da Bentzon er på sitt beste. Men denne gangen er det et annet oppdrag som venter. En overlege på Danmarks mest sikrede psykiatriske anstalt er død, og politiet mistenker mord. Men hvordan beviser man at en skrulling på lukket anstalt har drept legen, som befant seg i personalavdelingen? Jo, man sender Bentzon inn som pasient. Verken innsatte eller ansatte vet hvem han er, bare at han er ny i gjengen på "Sikringen".

Niels skulle egentlig være med kona til Sør-Amerika for å se på verdens største teleskop. Hun er nemlig super-nerd på Niels Bohr-instituttet. Men forholdet skranter, og Niels velger heller å bli innlagt på psykiatrisk, med både sterk medisinering og elektrosjokkbehandling som en del av hverdagen. Men på merkverdig vis blir kona innblandet i saken, og ender opp med å reise rundt halve jorden, for å finne ut at morderens historie henger sammen med tre ungdommer i London i 1939 og Sokrates' selvmord i år 339 før Kristus.

Kommer Niels noen gang ut av "Sikringen", der de fleste innsatte kommer for å vente på døden. Ingen kommer ut av sikringen..


FANTASTISK! Et ord som beskriver denne boka på en prikk! Jeg var bergtatt fra første kapittel. Og det var jaggu spenning fra begynnelse til slutt. Da jeg innså at det var ganske få siden igjen å lese, men jeg hadde jo ikke fått alle svarene enda(!!), da begynte jeg å lure på om dette var lureri. Var dette del 1, og del 2 fortsetter i neste bok, som kommer ut om 3 år.. Men nei, omtrent på siste side falt siste brikken på plass.
Dette er bok nummer tre som omhandler Niels Bentzon. Jeg har ikke lest de to første, men jeg følte ikke at dette er bøker som må leses i rekkefølge. Det gikk helt fint å begynne på nummer tre. Nå ser jeg bare frem til å lese de andre to også.
Pseudonymet A.J. Kazinski klarer virkelig å underholde! Dette er den beste krimhistorien jeg har lest på lenge. Anbefales virkelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar