tirsdag 2. juni 2009

LUCIFERS EVANGELIUM av Tom Egeland

Bjørn Beltø har funnet en elgammel skrift. Denne skriften har gitt Beltø mange utfordringer. Han blir forfulgt, en av hans beste venner er død, og skriften er ukjent. Han får beskyttelse av politiet, og bruker stortsett hele dagen til å lete etter folk og informasjon som kan hjelpe han. Så finner han en artikkel som Giovanni Nobile skrev på 1960-1970 tallet. Lucifers Evangelium handler den om. Beltø leter etter denne Nobile, men han er død. En som kjente Nobile er Dirk van Rijsewijk.

Dirk er fra Nederland og bor i skjul der, sammen med Monique. Dirk har jobbet med Lucifers evangelium i mange år, og vil at Beltø skal gi han skriften slik at de kan jobbe med den sammen. Dirk er gammel og døende. Det siste ønsket han har er å få vite hva Lucifers evangelium kan fortelle.


Beltø drar til Roma, sammen med Monique. Der skal de møte CC. CC er leder for en gruppe som jobber intenst med å tolke og forstå Lucifers evangelium. CC og gruppen har allerede funnet de to første delene av evangeliumet, men mangler den siste delen for å kunne forstå sammenhengen. De trenger den delen Beltø har. Men Beltø er usikker. Hva kommer til å skje hvis han gir dem det? Han vet ikke nok til å gi det fra seg. Enda.

Samtidig som de reiser rundt i verden for å forstå, har de en gammel sekt etter seg. Med deres skittne triks, gir dem Beltø og gruppen store utfordringer.

Beltø, CC, Monique og resten av gruppen nermer seg målet. de har samlet alle tre delene og funnet ut hvor Babels Tårn stod. De begynner utgravingen, og synet som møter dem er fantastisk. Tårnet er bygget med mekanismer og betong som ikke fantes på den tiden. Det de dinner inne i Babels tårn, forandrer alle menneskers syn på alt!


Denne boken er skapt for meg! Det er koder fra bibelen, demoner, litt kompliserte saker og ikke minst, en teori om at bibelen ikke er sann. Jeg digger det! Det er utrolig hvor virkelig Egeland kan skape en slik historie. Og i tillegg får man et forhold til Bjørn Beltø. Man får en følelse av at det er en virkelig person, ikke bare en oppdiktet figur i en roman. Og Tom Egelang, for en fantasi. Jeg blir inspirert. Det er kjempe godt skrevet, selv om det er litt forvirrende til tider. han skriver i "Jeg" person, som gjør at Beltø blir mer virkelig. man får følelsen av at det er han som snakker til oss, forteller oss en historie. Ikke en annen person som forteller som om han skulle vært en flue på veggen. Jeg bøyer meg i støvet, Tom Egeland, mitt nye avhengihets middel.
Boka ble utgitt av Aschehoug forlag i 2009.

9 kommentarer:

  1. Så bra at du har funnet en ny forfatter du kan konsumere nå som sommeren står for tur!:)

    SvarSlett
  2. Ja, nå blir det Tom Egeland for alle pengene frem til den nye Dan Brown boka kommer ;)

    SvarSlett
  3. jeg likt bokanmeldelsen din, jeg fikk virkelig lyst til å lese boka nå!

    SvarSlett
  4. Så bra! Det er jo det som er meningen :)

    SvarSlett
  5. He-he... Hva med min bok, da, Magellans kors? Den er da minst like god, eller hva? Kjøp den! Jeg tror ikke du vil angre.
    Terningkast 5 og skamros i VG i hvert fall.
    Men vi på de mindre forlagene drukner jo i alt styret fra kjendisforfatterne...

    SvarSlett
  6. Å, ja, jeg glemte å henvise til nettsiden min:

    http://www.123hjemmeside.no/ROARSORENSENSHJEMMESIDE

    Ha en velsignet hyggelig kveld!

    SvarSlett
  7. Takk for tipset :) Skal på bokhandelen til helga, så om ikke så lenge er den nok her. ;)

    SvarSlett
  8. Magellans kors: Jeg skulle inderlig ønske det var noe pent jeg kunne si om boken, siden dette faktisk er noe som mange mennesker har brukt mye tid og hardt arbeid på. Men etter først å ha brukt flere uker på å lide meg gjennom dette, og deretter forsøkt å se ”Magellans Kors” i et slags positivt lys, har jeg innsett at det ikke er mulig. Denne boken er enkelt og greit det dårligste røret jeg noen sinne har lest.

    Se http://sistlest.blogspot.com/2009/03/roar-srensen-magellans-kors.html

    SvarSlett
  9. Morsom tåd over her;)
    Nå har jeg linket deg opp til et blogginnlegg på bloggen min, ettersom Lucifers evangelium stakk av med Riverton-prisen for 2009.
    Glad du fortsatt blogger!

    SvarSlett