torsdag 13. juni 2013

POLITI av Jo Nesbø

Jeg trodde jeg hadde mistet helten min, men nå har han returnert fra de døde. Men denne gangen er han fast bestemt på at han ikke er politi lengre, og at han bare skal være en bra mann og far for Rakel og Oleg. De eneste som faktisk betyr noe for Harry. Han har en normal 8-4-jobb på Politihøyskolen i Oslo, der han underviser i etterforskning. Det gamle livet som førstebetjent er over.

Men Voldsavsnittet trenger Harry så sårt. For denne gangen er det en "gærning" som jakter på politi som har en uoppklart sak bak seg. Og som alle vet er Harry den beste på å hunte ned "gæringer". Men problemet hans er at Rakel og Oleg ALLTID får svi for at han lever seg så inn i saken han etterforsker, og ikke gir seg før jævelen er bak murene eller død. Denne politislakteren bruker politiets egne redskaper for å mørbanke ofrene. De er knapt gjenkjennelig, bare en stor geleklump.

Katrine Bratt er også tilbake fra Bergen for å bistå en hemmelig etterforskningsgruppe sammen med Bjørn Holm, Beate Lønn og Ståle Aune, slik som forrige sak, nede i politihusets kjeller. Etter flere politidrap, og politislakteren fortsatt herjer, blir Harry med på laget. Nå er det personlig. Rakel og Oleg er i Sveits, hun på jobb og han på avrusning, så Harry kan jobbe i fred og ro med saken, og han lar ingen ting komme mellom han og politislakteren. Midt oppi alt dette presterer Harry å fri til kvinnen i sitt liv. Et løfte han hadde gitt seg selv om aldri å gjøre. En vakker kvinne som henne, kan ikke være gift med en mann som han...

Jeg elsker Jo Nesbø! Det er ikke nøye hvor mange hint og frempek han legger i bøkene, jeg går gjennom hele lista med mistenkte. Hver gang! Men for hver bok innser jeg at Harry Hole ikke kan leve evig, og at det er begrenset hvor mange liv han har. Til nå har han hatt 10, og det har vært nære på alt for mange ganger. På en måte ønsker jeg at Harry skal trekke seg tilbake sammen med Oleg og Rakel i villaen i Holmenkollåsen, men på en annen side vil jeg høre mer. Jeg vil være mer sammen med Harry!

2 kommentarer:

  1. Harry kan ikke gi seg ennå...og etter denne boka må det komme en til. Det var for mange løse tråder som ikke ble avslutta! Jeg elsker Harry og kan ikke gi slipp på han ennå!! Nesbø skriver helt brilliant og jeg ante ikke hvem politimorderen var!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er helt enig der! Nå må det bli flere bøker, jeg kan ikke gi slipp på mannen min enda.

      Slett