søndag 11. september 2016

JEG ER PILEGRIM av Terry Hayes

Pilegrim er pensjonert hemmelig agent. Han har vært den beste, og har vært leder for Divisjonen. Topp hemmelig selvfølgelig. Opp gjennom årene har han hatt så mange forskjellige identiteter, at jeg tror han selv er usikker på hva han egentlig heter. Han lever de glade dager i Paris, og livet som hemmelig agent er over. Trodde han. Hans hemmelige liv blir avslørt av en etterforsker i New York, og nå må han tilbake for å slette alle spor av hans tidligere liv.

I tillegg til dette blir han dratt inn i en mordetterforskning, bare for å bistå politiet. Det ser ut til at morderen han utført det perfekte drapet, etter oppskrift fra hans egen bok utgitt under pseudonym. Det viser seg å være en langt mer kompleks sak, og når verden i tillegg står overfor et terrorangrep utført av et spøkelse, da er det bare Pilegrim som kan redde oss. Han reiser til Bodrum, for å finne spøkelset, under dekkhistorien om at en amerikansk statsborger har blitt finnet død. Pilegrim kjenner tidspresset når det bare er dager igjen til spøkelset slipper løs en veldig dødelig form av sykdommen kopper, som vil ramme hele verden. Vaksiner virker ikke, og noe kur finnes ikke.

Hvordan skal man da lure en mann, som til nå ikke har gjort en eneste feil? Vi vet ingen ting om denne mannen, men likevel må Pilegrim finne han i tide.

Denne sommeren valgte jeg en tykk bok, over 700 sider, slik at den skulle vare en stund, og at jeg slapp å ta med så mange bøker på ferie. Det var dårlig planlegging. Sidene forsvant, og nå er jeg glad jeg tok med en ekstra bok, bare sånn i tilfelle..
Gjennom boken følger vi Pilegrim, der han forteller om jakten på terroristen, når han først fikk nyss om han, hva han holdt på med, og samtidig får vi historier fra livet som hemmelig agent. En utrolig interessant bok, som var spennende fra første side!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar