mandag 3. august 2015

SE MEG MEDUSA av Torkil Damhaug

Axel Glenne lever det man kan kalle det perfekte liv. Han har en fantastisk kone, tre barn, villa på Nesodden og privat legepraksis midt i Oslo sentrum. Axel er tvilling, men han har ikke  sett sin bror på mer en 20 år. Plutselig ser han broren i byen, og etter dette blir livet hans snudd helt på hode.

En kvinne blir funnet drept i Nordmarka. Politiet finner bjørnespor rundt liket, i tillegg til at kvinnen er opprevet av noe som kan se ut som en bjørnelabb. Axel Glenne er den siste personen som har sett og snakket med kvinnen før hun ble drept. Politiet er på leting etter et stort rovdyr i skauen rett utenfor hovedstaden, og media skaper frykt blant befolkningen. Og ikke blir det bedre av at en ny kvinne blir funnet drept. Også denne gangen med bjørnespor rundt. Men denne gangen blir kvinnen funnet i Frognerparken, midt i tjukkeste Oslo. Det tar ikke politiet lang tid å finne ut at den drepte kvinnen var pasient hos Axel Glenne.

Midt oppi alt dette tar Axel imot student på legekontoret hans, og hun har større planer enn kun å være veileder og student. Hun er ute etter noe mer, og Axel faller pladask for triksene hennes. De har et hett forhold bak ryggen på kona til Axel. Han forteller mer enn gjerne om familien sin, og får plutselig en stor trang til å snakke om tvillingbroren. Han som ellers er tabu i familien.

Politiet bruker uvanlig lang tid på å nøste opp i historien for å sette sammen de løse endene, men det lover ikke godt for Axel Glenne.

Dette er min første erfaring med Torkil Damhaug, etter et posesalg på bokhandelen. Fra første side er nysgjerrigheten min pirret såpass at jeg er nødt til å lese videre. Gjennom hele boken sliter jeg med å finne ut hva det er med denne tvillingbroren. Og hva i alle dager gjør en bjørn midt i Oslo?
Slutten har jeg litt delte meninger om. Hvordan drapene og sporene etter bjørnen var veldig overraskende. Men jeg fikk ikke noe ordentlig svar på hva greia med tvillingbroren er. Lit skuffende, men med en åpen slutt kan man jo dikte opp sin egen. Absolutt verdt å lese.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar