søndag 19. april 2015

DANNY OG DEN STORE FASANJAKTEN av Roald Dahl

Endelig er jeg tilbake i barnebok-sjangeren. Denne boken hørte jeg for første gang på lydbok på en lang bilferie for mange år siden. Så og si det eneste jeg husker er at den var skikkelig spennende!

Denne historien handler om Danny og faren hans, som er verdens kuleste pappa. De to bor sammen i en sigøynervogn bak bensinstasjonen de driver. I tillegg har de et verksted der de reparerer biler.

En natt får Danny vite om farens aller største hemmelighet. Han er nemlig lederen innen sniktyveri av fasaner. I området der de bor er det kun Mr. Hazell som driver med oppdrett av fasaner, slik at han kan arrangere en stor jakt for rike herrer når høsten kommer. Mr. Hazell er ingen trivelig mann, noe som de fleste i bygda har erfart. Og siden Mr. Hazell er en skikkelig upopulær herre, planlegger Danny og faren tidenes sniktyveri. De skal nemlig spolere fasanjakten som Mr. Hazell skal arrangere. Men hvordan skal de klare det?

Roald Dahl kan virkelig skrive spennende historier. Og det er for barn i alle aldre. Selv jeg som har hørt boken før, synes dette var nervepirrende. Dette er liksom en barnbok! Noe som man ser veldig godt på språket, det er veldig enkelt. Men historien er kanonbra, og man aner ikke hvordan det ender før plutselig er der. I følge Gyldendal forlag egner boken seg best til barn mellom 6 og 9 år, men jeg mener at den er midt i blinken for barn i alle aldre! Anbefales på det sterkeste!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar