mandag 8. september 2014

THE HOBBIT av J.R.R Tolkien

Nå har jeg sett alle filmene som omhandler Ringenes Herre, og de to første filmene som er basert på boken "The Hobbit". Og jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk blir så fascinert og oppslukt i dette. Det er rett og slett fem filmer (til nå), der svette og skitne menn av ulike slag vandrer rundt, og sloss litt innimellom. Jeg skjønner det virkelig ikke. Så derfor bestemte jeg meg for å begynne på bøkene. Det MÅ da vell være noe mer, som ikke kommer frem på skjermen?

Etter å ha pløyd gjennom denne relativt korte pocketboka, skjønner jeg det fremdeles ikke. 276 sider skal bli til tre filmer på over tre timer hver (!!!!). Ettersom jeg har sett de to første filmene fra før, var det som tilsvarer den første filmen i boka ganske kjedelig. Den er VELDIG korrekt i forhold til boka.
Film nr. to er mer ulik boka. Der skjer det faktisk ganske mye samtidig som de vandrer en distanse som ligner månen og tilbake igjen. Når jeg da nærmer meg slutten av film nr. 2, så innser jeg at film nr. tre er basert på de siste 60 sidene i boka. Den filmen kommer til å bli laaaaang!
Ettersom disse svette og skitne mennene har et oppdrag de skal igjennom, skjønner man jo litt hvordan dette kommer til å gå. Men jeg ble faktisk ganske så overrasket. Det var liksom ikke slik jeg hadde sett for meg slutten. Et vendepunkt som var absolutt nødvendig for historien.

Hobbiten gjorde seg bedre på papir enn på skjermen, absolutt! Så nå er vell det neste spørsmålet: Er Ringenes Herre også bedre på papiret? Det spørsmålet har jeg ikke bestemt meg for om jeg skal besvare enda, for i følge filmen er det enda mer vandring, over enda lengre distanser der...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar