mandag 7. november 2011

SNØMANNEN av Jo Nesbø


Det er egentlig mange år siden jeg leste denne boken for første gang, men siden jeg skriver særemne om Harry Hole har jeg nå lest den på nytt.
Og jeg angrer fælt på at jeg valgte Harry Hole, my man. Jeg har et perfekt bilde av hvordan Harry er og hvorfor han er sånn. Men jeg klarer ikke å forklare det på en ordentlig måte til andre, pga det er så opplagt for meg.
Personlig så synes jeg at "Snømannen" er den beste boken. Dette er mye fordi at dette er den første boken vi virkelig får se at Harry virkelig er menneskelig og dødelig som oss. Ja, han har vært nær døden i flere bøker, men ikke som i denne. Og her blir de han elsker mest jobben hans, når snømannen går etter Rakel og Oleg.
Men nok en gang er Harry i en egen klasse, selv om han er gjennom mange mistenkte før han finner den virkelige snømannen. Men hva er vel en krimbok hvis helten tar den skyldige med en gang?
Og enda en gang kommer det en ny kollega inn i bildet når Rakel og Harry sliter. Men hvorfor Nesbø, lar du dette skje gang på gang? Kollegaen og Harry ender opp i seng sammen, og plutselig, som alle andre kvinner, er hun forelsket i Harry.
Som alltid klarer helten vår å finne den skyldige, men denne gangen har det krevd mer av Harry enn det han kan takle. Hans kjære døde nesten, og selvfølgelig skylder han på seg selv.
Nesbø har også uttalt at dette var den første boken han begynte på Harrys nedbrytning. For Harry kan ikke leve evig.
Anbefales virkelig, men bare så du vet det; Harry Hole er min! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar