torsdag 19. august 2010

PROFITØREN av Tom Kristensen


Dette var mitt første møte med Tom Kristensen, og det var slett ikke verst;

I Profitøren tar Kristensen oss med tilbake til krigens dager. Som kjent var Norge en viktig ressurs på havet, og er det enda. Han tar utgangspunkt i et rederi ved navn Langholm. Hovedpersonen, Stine Lindh, dras inn i et kappløp mot både tiden og en leiemorder ved at hun er vitne til et gisseldrama hos Langholm rederi. Hun og en av studentene hennes kommer over papirene til en telegrafist fra krigen.

Disse papirene er lange koder. Og at papirene fortsatt eksisterer skremmer ledelsen ved rederiet, og bevis må ødelegges og vitner må bringes til taushet.
Det viser seg at Langholm rederi har en mørk fortid..

Dette var 422 sider med god krim, ikke perfekt men god. Kristensen klarte å holde på spenningen ganske lenge, og det var spennende å lese. Selv om det var godt å bli ferdig med boken. Jeg følte ikke at jeg fikk ordentlig kontakt med personene, jeg var som et vitne uten at jeg var med. I de virkelig gode bøkene, føler jeg at jeg er med i handlingen. Det savnet jeg litt her. Men til tross for det, en god bok med en god historie. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar