tirsdag 28. april 2009

KURT BLIR GRUSOM av Erlend Loe

Dette er den andre boken om truck-kjøreren Kurt. Livet hans er sånn som det alltid er, helt til han finner en sovende mann på kaikanten. Plutselig reiser mannen seg og går ut i havet. Sovende. Kurt stuper etter mannen, og som belønning for heltedåden får han en gigantisk diamant. Diamanten leverer han til en gullsmed, og får 50 millioner kroner for den. Kurt slutter i jobben, og begynner å kjøpe alle mulige slags ting. Når han blir lei av å kjøpe, vil han bestemme. Så han blir statsministerkandidat. Han og Bud, den yngste av Kurts tre barn, jobber hardt med valgkampanjen, og når valget kommer er det kun Kurt som stemmer på seg selv. Resten stemmer på den forrige statsministeren. Dette gjør at Kurt blir veldig sint. Han tar den asfaltknuseren som han kjøpte før valgkampen, og knuser hele byen. Tilogmed kongen blir rystet. Kurt er blitt grusom. Han må sitte i fengsel en natt, og han må i rettsak. Han betaler 40 millioner i bot, og lover å aldri kjøre asfaltknusemaskin igjen. Kurt blir snill og angrer på det han har gjort.

Kurt blir grusom kom ut som animasjons film i 2008. Det er en blanding av Erlend Loes Kurt blir grusom og Kurt quo vadis. Både filmen og boka er helt enorm. (jeg har bare lest Kurt blir grusom. Neste bok er bestilt!) Det er den beste filmen jeg noen gang har sett, tror jeg. Den er rett og slett genial! Som barn forstår man kanskje ikke alle tankene bak historien, moralen, men som 16 åring begynner jeg å forstå. Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg ikke har lest disse bøkene før.
De to bøkene jeg har lest og Kurt til nå, er bygd opp på samme måte. De begynner på samme måte med å beskrive Kurt og familien hans. Og ikke minst trucken og jobben hans. Men problemene er forskjellige. Språket er så lett at det går utrolig fort å lese. Kurt blir grusom kom faktisk ut første gang i 1995. Lenge leve Kurt!

Les boken her.

4 kommentarer:

  1. Bra anmeldelse, igjen!
    Leste denne boka for lenge lenge siden, når jeg akkurat hadde lært å lese tror jeg, og husker selvfølgelig ikke (og forsto neppe) noe av ideologien, og tankene til Erlend Loe, som ligger i boka, men husker at det var en henrivende og fantastisk morsom bok:)

    SvarSlett
  2. Kurt bøkene skulle vært obligatorisk i 3 klassen! Og ungdomsskolen så klart :P

    SvarSlett
  3. ( Kurt har nettopp fått 50 millioner kroner)Kurt: Så, Bud. Hva vil du finne på nå? Bud: Vel, det er en stund siden jeg har sett Rigmor...

    Hahaahahaha :D sykt arty

    SvarSlett
  4. Filmen Kurt blir gruson er en mix av to bøker: Kurt blir grusom og Kurt quo vadis. Men filmen er minst like genial som bøkene ;)

    SvarSlett