fredag 27. februar 2009

BOKTYVEN av Markus Zusak


-Markus Zusak er født 23. juni 1975. Hans far var østeriker, og moren tysker. Han bor i Sydney, Australia og er forfatter. Han er mest kjent for "Boktyven" og "I am the messenger"
.
.
-Vi befinner oss i Tyskland under 2. verdenskrig. Liesel Meminger er ni år og bor hos en fosterfamilie i Himmelgaten. Moren og faren er sendt til konsentrasjonsleir og lillebroren døde på vei til de nye foreldrene. Liesel kan verken skrive eller lese. Hun stjeler en bok. Fostermoren og Liesel får ikke spesielt god kontakt. Fostermoren kjefter men, Fosterfaren derimot, han er snill og spiller trekkspill. Liesel blir, som alle andre tyske barn under krigen, lært opp til Hitlers disiplin. Liesel liker ikke Hitler. I Himmelgaten er hun ute og spiller fotball sammen med de andre barna. Fostermoren vasker klærne til de rike i strøket, og Liesel får være med å samle det inn. Liesel og fosterforeldrene har en stor hemmelighet. Det har Liesel også, det er bare bestekameraten hennes, Rudy Steiner, som vet om. Liesel må ha flere bøker. Hun tar til drastiske tiltak for å få tak i dem. Livet i himmelgaten går normalt for seg. Så kom bombene.
.
.
-Boktyven er skrevet på en måte jeg ikke har sett før. Forfatteren tar oss med inn i handlingen, vi er som engler som observerer mens han forteller. Jeg leser mest krimbøker og holder meg helst unna de andre, men denne boken klarte jeg ikke legge fra meg. Jeg satt oppe til kl. 3 på natten og leste. Det var noe med boken som fanget oppmerksomheten min. Jeg likte boken veldig godt og vil anbefale den!

3 kommentarer:

  1. Høres ut som en spennende bok:) Kunne tenkt meg å lese den. Brukte du lang tid på den?

    SvarSlett
  2. Kjempefin blogg, Margrethe! Blir artig å se hva som kommer etterhvert:)

    SvarSlett
  3. Når jeg føsrt begynte å lese så klarte jeg ikke legge den fra meg. Brukte kanskje en uke. pluss-minus.

    SvarSlett